Logboek

20-9-2014

Het zag er voor de zaterdag al de hele week goed uit, weinig wind en dan ook kleine golven. Dus met Peter, Ernst, Hugo die voor één duik meeging en Mark Verbeek naar zee. Peter haalde mij thuis in Zaandam op om daarna naar Den Helder te rijden. Om 09.15 uur wraen we bij de haven, Mark stond al te wachten bij het hek. Hugo was al bij de boten om zijn spullen in de Mac.O te leggen. Hij zou daarna naar steiger 50 aan de zee kant rijden om aan boord te stappen, anders moeten we weer door de sluis na de eerste duik om Hugo af te zetten bij de auto. Na de sluis Hugo opgepikt, aangemeld bij de verkeerscentrale, om daarna in de mist te verdwijnen. Radar en AIS aan om te zien en gezien te worden.

Na een uurtje met het gas erop kwamen we in de buurt van de SS Fortuna. Een flink wrak wat op 2 augustus 1943 door een torpedo naar de kelder werd gejaagd. Het water zag er aan de oppervlakte geweldig helder uit. (Glashelder) Iedereen stond te trappelen van ongeduld, maar de stroming bleef er wat instaan, de klok gaf aan dat de mannen te water konden maar de stroming had deze dag andere plannen, Ernst ging een poging wagen maar kwam er bij het ankertouw achter dat het nog te heftig was.

Dus nog even wachten, toen de klok 15 minuten verder was ging hij weer, nu ging het iets beter. De andere mannen trokken snel hun spullen aan en weg waren ze.

Maar zo goed het er uit zag aan de oppervlakte met wel 10 meter zicht, was het beneden iets minder, zo’n  4 meter. De eerste duiker kwam al redelijk snel terug, dat had ik nog niet verwacht, maar het bleek dat zijn computer de geest had gegeven, dus hij had geen idee hoelang hij op diepte had gezeten, dan maar het zekere voor het onzekere. De rest bleef langer weg, Hugo schoot als laatste duiker de hefballon omhoog, toen hij boven was begonnen we de lijn binnen te halen, en nadat het anker met diverse materialen binnen was werd er weer koers gezet naar Den Helder om Hugo af te zetten. Nadat we Hugo terug hadden gebracht voeren we weer naar zee voor de tweede duik.

Dit keer via het Schulpengat, we gingen eerst bij het Westgat op anker, daar lagen we heerlijk rustig om straks tegen de tijd van de kentering naar het wrak te varen wat in wilder water lag. Hier hadden we ook tijd om even een soeppie warm te maken. Rond 17.00 uur vertrokken we naar het wrak, maar daar aangekomen zag het water er niet best uit, de wind was ook toe genomen, de hele dag hoorde we de centrale over wind 1 tot 3, maar dit was geen 3 meer maar een dikke 4 of 5. Er rees twijfel of we moesten blijven of om het besluit te nemen om terug te gaan.

Op dat moment kwam de verkeerscentrale met een waarschuwing voor het scheepvaartverkeer, Texel Noord 6. Dus het besluit was snel gemaakt, retour Den Helder. Evengoed weer een mooie dag op zee.