Logboek

Prachtig weekend.

Zaterdag 1-9-2018.

Op weg naar de wrakken met twee boten, Beide boten met 5 personen aan boord, de Red Rover ging naar de Ninian Patton en de E17 en de Mac.O bleef op hetzelfde wrak in de gronden van Noorderhaaks. Het weer was prachtig, bij de Red Rover  waren verschillende teams aanwezig, DT Heerenveen, Murene en de Walvis beide uit Zaandam. Op de Mac.O waren de mannen van het onderzoeksteam aanwezig.

De eerste duik was met hoogwater, het zag er redelijk uit aan de oppervlakte. Maar beneden was het minder. Op zich goed te doen. Na de eerste duik kwam de Red Rover even goeiendag zeggen en verdween daarna richting het westen.

Hier en daar werd een tukkie gedaan.

De tweede duik konden de mannen er redelijk vroeg in, en ik kon de ankerlijn goed volgen, dat ziet er echt goed uit. Om 16.00 uur verdween de eerste onderwater, per minuten daarna de tweede en Erik uiteindelijk als laatste. Ze bleven lang weg, maar dat kan ook goed daar omdat er niet meer dan 10 meter water staat. Ik werd door de lichte stroming wat over het wrak gezet zodat ik midden in de luchtbellen lag.

Ik zag zelfs een fles van iemand die over de stoommachine zwom, zo helder was het. Na zo’n 5 kwartier kwam de eerste boven en die kon alleen maar zeggen ‘kraanwater” kraakhelder. Ernst die bleef helemaal lang weg en trok de fles zowat vacuüm. Die kon alleen maar zeggen we blijven hier, we halen een fietspomp en daar ga ik aan naar beneden.

Alle spullen werden binnengehaald en de motor werd gestart. Ik had ondertussen al wat nasi en saté klaar gemaakt, eitje erbij, kroepoek en smullen maar. Dat ging er wel weer in, want voordat we in de haven zijn zou het rond 19.00 uur zijn. Na de afwas ging het gas erop en inderdaad zo rond 19.00 uur voeren we Den Helder  binnen, Jeroen afgezet bij de KNRM steiger en wij richting de sluis. Om 19.30 uur was alles klaar en schoon voor de volgende dag. In de auto met Erik richting Zaandam, om 20.15 uur ging de telefoon, Hugo had koel problemen met de boot, waar zit je vroeg hij, bij Abbekerk was mijn antwoord, Ohhh shit was zijn antwoord. Ik draai wel om en kom eraan. Bij Den Helder vanuit de auto de sluis opgebeld, dus die stond open om direct na de schutting eruit te kunnen. Bij de Moormanbrug de VC opgeroepen om aan te melden, die kon mij vertellen dat hij een puntje op de radar had ten NW van de NH boei. Dus die richting maar op. Ondertussen was het aarde donker geworden. Onder het varen Hugo gebeld waar hij ongeveer zat. Na een aanwijzing pikte ik hem op de radar en voeren we naar hem toe. Ik had de sleep al klaar liggen dus aangehaakt en gas erop. Met zo’n 7,5 a 8 knopen voeren we naar Den Helder terug. Alles was geregeld de sluis stond alweer klaar om direct naar binnen te kunnen. Wat een service sluiswachters(dank dank dank) Hoop dat de sluis bemand blijft na de renovatie, brief van ons was al verstuurd met dat verzoek naar de provincie. GEWELDIG. Was een latertje toen we thuis kwamen, maar om 01.30 uur lagen we op stok. Gelukkig kunnen we altijd rekenen op elkaar!! Hoop dat de reparatie meevalt.

Zondag 2-9-2018

We konden wat later weg dan zaterdag, Erik weer opgehaald en dit keer ging Seger van den Brenk ook met ons mee.

In Den Helder stond Richard en Ernst alweer klaar. Boot weer gevuld en varen maar. Er stond wel wat wind maar was vanuit een andere hoek dan de dag ervoor, maar prima te doen. Bij aankomst anker erin en omkleden. De ankerlijn was nog beter te zien dan de dag ervoor. Ik riep al, mannen dat wordt een mooie. Een voor een verdwenen ze naar beneden. Het was voor Seger zijn eerste Noordzeeduik.

Dus zat een beetje spanning op.

Maar toen hij weer boven kwam was het eerste wat hij kon zeggen, PRACHTIG, geweldig, dit heb ik nog nooit gezien, wat mooi.

En glashelder water, hij had een redelijk beeld van het wrak gekregen. De rest kwam ook weer omhoog met als laatste Ernst. Nu kwam de tijd om weer op de volgende kentering te wachten, koppie soep erbij en sterke verhalen. Hier en daar werd een dutje gedaan met natuurlijk Erik die een compleet oerwoud aan het omzagen was. Om 16.45 uur konden de mannen er weer in. Zag er geweldig uit het water. En dat bleek ook wel, Seger kwam als eerste naar boven, ik moet grotere flessen hebben, ik wil langer beneden blijven. Om 18.15 uur kwam de laatste er weer uit. Had nog lucht over, maar in zijn blaas was geen ruimte meer. Was geweldig zicht, hebben goed kunnen filmen en schetsen. Om 18.45 uur was alles opgeruimd en wordt rustig koers gezet naar Den Helder. Ondertussen was de nasi ook weer klaar en konden we eten. Om 20.15 uur lag de boot weer klaar in de haven.

Was een schitterend weekend.